SAMBUNGAN
Sekitar
0730 di Selatan Trolak, pasukan berperisai Jepun bertembung dengan batalion
5/14th Punjabi, yang sedang bergerak sepanjang jalan dalam perbarisan kearah
kedudukan bertahan mereka. Kereta kebal tersebut meluru melintasi batalion
secara mengejut, menembak menggunakan mesingan ramai daripada tentera Punjabi
sebelum mereka sempat beredar dari jalanraya. Dalam tempoh masa beberapa minit
sahaja, pasukan simpanan Brigade ke-12 lenyap sebagai satu unit. Pasukan
perisai Jepun meneruskan kemaraan mereka tanpa dapat ditahan sepanjang jalan
utama
Pihak British telah kehilangan jejak pertempuran. Jeneral Paris
tidak diberitahu mengenai pembolosan tentera Jepun sehingga 0630. Dia dengan serta merta memerintahkan
Brigade ke-28 untuk menduduki kedudukan pertahanan dan untuk menghantar meriam
anti kereta kebalnya kearah kedudukan Brigade ke-12. Malangnya, mereka
bertembung dengan pasukan perisai Jepun ketika masih bergerak di atas jalan dan
dimusnahkan sebelum sempat menyediakan meriam mereka untuk bertempur dengan
musuh. Dengan itu, salah satu dari hanya beberapa unit dalam Brigade ke-28 yang
mampu menghentikan kemaraan perisai Jepun dimusnahkan pada awal pertempuran.
Amat memeranjatkan bahawa Brigade ke-28 tidak diberitahu mengenai pembolosan
sepenuhnya tentera Jepun melepasi Brigade ke-12.
Pasukan
perisai Jepun terserempak dengan Brigade ke-28 ketika ia sedang bergerak kearah
kedudukan pertahanan dan memusnahkannya dalam pertembungan singkat yang sengit.
Brigade ke-28 mengalami nasib sama seperti 5/14th Punjabi, dan 2/1st Gurkha,
yang dikejutkan ketika berbaris di atas jalan semasa bergerak kepada kedudukan
pertahanan mereka dan mengalami kemusnahan teruk sebelum mereka dapat mengelak
dari kenderaan berperisai Jepun. Batalion lain dalam Brigade ke-28, 2/9th dan
2/2nd Ghurka, cuba bertempur dengan kenderaan berperisai Jepun, tetapi tanpa
halangan anti kereta kebal dan dengan hanya beberapa rifle anti-kereta kebal
12.7-mm, mereka dipintas dengan cepat.
Kereta
kebal Jepun meneruskan kemaraan mereka melalui jalan, menembak barisan pengangkutan
dan menganggu cubaan memusnahkan jalan dan tiga jambatan kecil. Ketika ini
kereta kebal Jepun telah jauh meninggalkan infantri dan jurutera pengiring
mereka. Batalion infantri terus berjuang merentasi barisan pertahanan yang
kucar-kacir selepas diserang oleh kereta kebal. Kereta kebal Jepun kemudiannya
memusnahkan dua bateri meriam milik Regimen Lapangan 137 sebelum sampai ke
jambatan Slim River sekitar 0830. Pertahanan anti-pesawat jambatan terdiri
daripada meriam anti pesawat 40-mm Bofors.
Meriam
anti pesawat 40-mm Bofors ini digunakan bagi menembak kereta kebal Jepun tetapi
tidak berkesan— peluru mereka tidak berupaya menembusi kereta kebal tersebut.
Pengendali mereka mengalami jumlah korban yang besar akibat tembakan balas
tentera Jepun. Pengendali meriam anti-pesawat dan jurutera yang bersedia untuk
memusnahkan jambatan berundur. Lieutenant Watanabe (yang tercedera masa ini)
mengarahkan tembakan mesigan kereta kebalnya kearah wayar peletup jambatan dan
berjaya memutuskannya. Pasukan Jepun (pada masa ini terdiri daripada sedosen
kereta kebal) meninggalkan dua buah kereta kebal untuk mengawal jambatan dan
terus mara keselatan melalui jalan utama.
Akhirnya
selepas mara sejauh dua batu lagi, tentera Jepun bertembung dengan batalion
merian British yang lain, Regimen Lapangan 155. Unit artileri ini menggunakan
howitzer 4.5-inci mereka dalam tembakan lansung dan bertempur dengan kereta
kebal Jepun melalui pembidik mata kasar pada jarak kurang dari 200 meter.
Kereta kebal Jepun yang diperintah oleh Lieutenant Watanabe telah musnah dan
keseluruhan kakitangannya terbunuh. Beberapa buah kereta kebal Jepun yang lain
turut rosak. Gagal untuk terus mara, kereta kebal Jepun kembali ke jambatan
Slim River untuk mengawal rampasan mereka yang berharga.
Akhirnya
selepas mara sejauh dua batu lagi, tentera Jepun bertembung dengan batalion
merian British yang lain, Regimen Lapangan 155. Unit artileri ini menggunakan howitzer
4.5-inci mereka dalam tembakan lansung dan bertempur dengan kereta kebal Jepun
melalui pembidik mata kasar pada jarak kurang dari 200 meter. Kereta kebal
Jepun yang diperintah oleh Lieutenant Watanabe telah musnah dan keseluruhan
kakitangannya terbunuh. Beberapa buah kereta kebal Jepun yang lain turut rosak.
Gagal untuk terus mara, kereta kebal Jepun kembali ke jambatan Slim River untuk
mengawal rampasan mereka yang berharga.
Infantri
pengiring kereta kebal Jepun, dengan kekuatan tidak kurang dari satu kompeni,
tiba beberapa jam berikutnya. Badan utama Regimen Infantri ke-42 tidak bersatu
dengan unit berperisai sehingga hampir tengah malam. Pihak Jepun kehilangan
kira-kira lapan buah kereta kebal, sesetengahnya boleh diperbaiki. Kehilangan
infantri adalah serdahana, tetapi mampu diganti. Moral anggota tentera Jepun
berada pada tahap yang amat tinggi.
No comments:
Post a Comment